Popular Posts

Friday, February 24, 2012

Dunia Housekeeping:Menyesalkah Aku?


            Dua minggu pertama aku kerja hanya perlu assist  orang..apa yang aku perlu buat adalah belajar selok belok macam mana nak make up bed,procedure nak make up villa..waktu assist senior kerja tak adalah berat mana..Cuma cuci toilet,sapu,mop  tak pon vacuum je…lepas dua minggu je aku terus dapat assignment sendiri..sebagai attendant housekeeping(AH),kitorang ada kuota masing-masing yang perlu disettlekan dalam tempoh 8 jam bekerja..


bagi AH yang kena buat assignment  traveles, sebanyak 12 buah villa perlu di make up ..banyak kan?bukan bilik ok…villa!seorang pulak tu yang kena buat..untungler  kalau ada assist..malangnya AH hanya diberi assistant apabila hotel busy je..back to back nonstop.. kalau tak sendiri bikin la jawabnya…
manakala bagi canary dan ivory pulak 6 villa…royale palm pulak cukup sekadar 3 buah villa..pelik kan kenapa kuota berbeza…sebenarnya,3 buah villa royale palm bersamaan dengan 12 buah villa travelles dan 6 buah villa canary dan ivory.
  



Traveles Palm Villa(lower unit)



Premier Traveles Palm villa(upper unit)



Canary Palm Villa


Ivory Palm Villa : master bed room


Ivory Palm Villa:bedroom 2


 Royale Palm Villa:master bedroom 2


Royale Palm Villa:master bedroom 1
      
 Royale Palm Villa: jacuzzi


Royale Palm Villa:lounge deck


Royale Palm Villa : deck to view ocean


* Royale Palm Villa ada 1 lagi bedroom (2 single size)..tak dapat nak cari picture...
       Saiz villa yang berbeza  menyebabkan jumlah kuota tidak sama..pertama kali aku dapat assignment sendiri memang seksa…macam nak tercabot pinggang aku pertama kali make up bed..setakat nak cabot linen tadahal la..small matter je sebab ringan..da problema is apabila aku kena tarik bed yang seberat bapak gajah kedepan sikit supaya ada ruang sikit kat kepala katil agar kerja make up bed berjalan lancar..adoyaii..belum sempat tua aku dah bongkok tiga nanti..belum lagi ngan duvet insert yang beratnya mengalahkan 2 ekor badak sumbu kekenyangan..Duvet insert nie berat sebab menggunakan duck feather..memang lena gila la kalau tidur berselimutkan duvet nie..siap boleh mimpi prince charming ..ahakz!hehehe.. aku ingat lagi time tu aku kena buat 10 buah traveles dan 2 buah canary kat trunk 9…orang lain da siap kerja aku pulak pukul 9 malam pon tak settle lagi…rasa nak nangis pon ada gak….uwaaaaa!=’(
           Saiz Traveles kecil sikit berbanding villa yang lain tapi cabarannya apabila kena naik turun tangga berulang kali..tak ada lif ok..villa yang lain tak memerlukan untuk naik turun tangga..skru kepala lutut aku pon da makin longgar…


Traveles Palm Villa



          hampir pukul 9 malam dua orang supervisor pon datang meninjau kerja aku..kesian punyer pasal dorang bagi aku balik walaupon kuota tak cukup..kurang satu je nak bagi cukup kuota..tapi aku betol-betol dah tak larat..balik rumah je aku teros terbongkang…dari hujung rambut sampai hujung kaki badan aku bisa-bisa..adoiii mak..sakitnya badan aku...macam nak patah tulang riuk..menyesalkah aku?baru sehari buat assignment sendiri  da menghitung hari bila la nak abeh 4 bulan nie…adeehhh...mampu ke aku bertahan sampai 4 bulan?atau aku akan angkat kaki surrender je lebih awal …?

No comments:

Post a Comment