Popular Posts

Saturday, February 25, 2012

Dunia Housekeeping:Tak Sabar Nak Pergi Kerja!=)


            






                Kerja kat hotel nie syok jugak…mane tak nye semua dorang tanggung..boleh dikatakan,duit  gaji korang tak kan bersentuh sikit pun..makin bertambah tiap ari ada la..hah,macam mana tu?nanti aku cerita…transport  disediakan,makan free..best la kan sebab tak perlu korban sendiri punyer fulus..walaupun kerja tukang kemas bilik orang  tapi aku ada driver…hehe…ko hado?tak kannn…



              Tiap pagi pukul7.50 driver datang amik aku kat depan rumah..balik kerja pon di hantar..bahagianye di layan special..hehe..benonyer,bukanla aku sorang dilayan special gini..naik van beramai-ramai daaa…satu je problemanye,
kadang-kadang jadi lambat sikit sampai tempat kerja..nasib baik supervisor tak marah…dia tahu kami yang lambat nie sebab naik van…sekali sekala ada gak aku minta adik yang hantar..




van biru yang selalu lambat 

            Aku tak nafikan kerja housekeeping nie memang penat..bukan setakat penat tapi tersangat la penat..aku salute la siapa yang mampu bertahan lama kerja housekeeping kat hotel nie contohnya kak peah,kak yaya,kak jorah n segala kak lg la..tak larat aku nak mention semua..dorang begitu komited dengan tugas..cekap dan pantas..



set up amenities


           Ada 1 benda yang buat aku teruja nak pergi kerja..nak ponteng pon aku rasa berat hati..memang tak pernah ponteng la..kalau boleh cuti seminggu sekali pon aku tak nak amik..apakan daya,badan ku juga perlu charge energy..duit tip la yang buat hati aku selalu bersemangat nak pergi kerja…hehe..


        
           Kalau nak merasa duit tip tak payah berangan la kalau guest yang check in tu orang malaysia..bukan nak cakap apa la..orang tempatan nie agak lokek sikit nak letak duit tip..tapi kalau foreigner memang masyuk la…nak-nak kalau yang check in tu group dari Taiwan atau China..penuh je la poket..


    guests dari taiwan dan china


           Aku bukan bermaksud kami bekerja nie menagih duit tip dari guest..duit tip nie da jadi senario biasa untuk sektor perhotelan…yang penting duit tip nie dapat dari service kita make up villa dorang..kalau dorang tak bagi duit tip pon kita kena ikhlas dan bagi service sebaik mungkin..jangan service lain sudah la ye…mula-mula kerja dulu takot sangat nak amik…senior la yang ajar aku untuk terima duit tip..dorang cakap kalau guest letak duit atas katil atau atas meja maksudnya duit tu untuk kita..bergantung pada nilai duit gak..biasanya guest akan letak duit tip dalam rate RM2,RM3,RM4 atau RM5 untuk 1 villa..kadangkala RM2/bed...ada jugak sesetengah guest yang bagi duit tip guna mata wang dorang..bayangkanlah kalau sehari make up villa sebanyak 6 buah (paling sedikit) dan setiap villa paling cikai pon RM2...korang da bleh dapat RM12.kalau RM4(canary/2 bedroom)?tak ke masyuk poket korang...mata duitan!$$$...hahaha... sekiranya nilai wang yang di tinggalkan dalam bilik terlalu tinggi sebaiknya jangan di sentuh…aku kena terus kol coordinator housekeeping dan maklumkan pasal duit tersebut..sama juga halnya kalau dalam bilik tu guest ada tinggalkan laptop,handphone,camera,necklace,dan apa sahaja yang bernilai tinggi..aku rasa seram je kalau masok villa ,dorang tinggalkan barang2 berharga nie..bukan apa,kalau hilang ke aku yang dicarinya dulu..sama ada barang tersebut dorang tercicir sendiri atau memang tak wujud(rekaan cerita semata),guest tetap akan claim..customer is always right..so key yang kite pegang kena la jaga baik2..ibarat nyawa sendiri..





          Pernah sekali tu tengah aku make up sebuah canary villa tetiba muncul la sorang guest taiwan terpacul kat pintu villa...guest tu dari villa lain..dia tanya la sama ada aku yang make up villa dia..aku pon mengiyakan ..dalam hati kecut pulak..aik,aku ada buat silap ke?ada barang hilang ke?rupanya dia nak hulur duit tip...aku nie segan sikit nak terima kalau guest hulur macam tu je...mulanya aku tolak tapi da dia beria2 nak bagi...aku masok poket je la kan...rezekiii...hehehe..rasa terharu pon ada sampai dia sanggup cari aku semata-mata nak bagi duit tip..siap bagi roti high5 lagi...biasanya,group dari taiwan,china,korea,columbia nie gi lawatan kat kilang high5..banyak sangat beli roti sampai tak larat nak bawak balik la tu...







2 comments: