Popular Posts

Thursday, September 27, 2012

Lidah Cendekiawan


                      


                   Hati ini rasa terpanggil untuk berceloteh mengenai zaman hingusan aku ngan buku selepas baca 1 artikel dalam Utusan-Berubahlah,jalani gaya hidup sihat siswa#tak ada kaitan pon hidup siswa ngan zaman hingusan aku#…dalam ruangan tu ada diselitkan beberapa bait sajak nukilan Usman Awang,PERPUSTAKAAN(1982)…tak puas baca terus aku cari mr.google…bahasanya sangat puitis…seriously aku jatuh cinta dengan puisi ini(^_^)…aku suka puisi tapi tak ada bakat ke arah tu…teringat ayah yang mempunyai  koleksi puisi ciptaanya sendiri..malangnya,darah seni sastera itu tidak mengalir dalam tubuh aku…jom layan puisi Usman Awang ni~..

Perpustakaan Tercinta Ini
Pelabuhan Kebudayaan Peradaban Zaman
Gedung Akal Laut Bicara Manusia

Mutiara Pendeta Tasik Pujangga

Kota Kebenaran Penaung Kebebasan Ucapsuara
Dari Ruang Ini Bersinar Keagungan Pemikiran
Menghayati Teluk-liku Zaman Demi Zaman
Tanpa Prasangka Apa Tanpa Batas Benua

Kekal Bersama Angin Yang Mengusapi
Abadi Bersama Langit Yang Memayungi
Dikeramatkan Untuk Anda Menghirup Segala
Di Perpustakaan Tercinta Ini



                               Aku antara manusia yang sangat suka mengunjungi perpustakaan..sejak kecil,aku lebih senang jadikan library tempat ‘lepak’…mujurlah perpustakaan desa terletak berdekatan dengan kawasan rumah..lebih kurang 3 minit berjalan kaki..kalau boleh rasa nak tidur ,makan ,berak,kencing segalanya dalam sana..tak nak balik!nak kata aku ni rajin membaca tak jugak..suka tu yalah..nampak buku tu nak baca..buku ni nak baca..asalkan hati tertarik terus aku sambar..tamak..sampai tak tahu nak baca yang mana satu..sudahnya aku angkut semua buku yang aku nak baca letak atas meja..time tu aku gila ngan novel cintan cintun alaf21..haha..ada jugak aku amik magazine2 ilmiah yang tersusun kat rak..tengah syok2 baca ni tiba-tiba,
                         
               “dik,akak dah nak tutup library ni..lain kali datang lagi yer…”

          “errkk…”


                      Adoiii..spoil betul..terpaksalah aku nyorokkan buku2 yang tak sempat baca kat bahagian bawah rak sekali..toleh kiri toleh kanan..yesss!line clear...ada ruang kosong yang tersembunyi..jengg..jenggg..huhu..selfish kan..yalah nak pinjam banyak2 tak boleh..just limited for 4 books..jangan amalkan cara ni..tu dulu zaman kanak2 ribena..sekarang kat uni kalau aku pergi library ngan kawan2 kompem dorang perli sambil tersengih2 saat kakiku melangkah ke ruangan akhbar..  ”Farrah nak jadi menteri..” mungkin sebab aku baca lama sangat kot..hahaha..dulu yelah suka baca newspaper lama2..sekarang tak sangat..selak2  baca sikit2 then terus aku jump ke page tengah bahagian rencana..time darjah 6 aku suka kumpul koleksi fakta kecil yang ada kat bahagian sudut bawah utusan(bulatan merah)…banyak aku simpan tapi dah hilang..sedeh tak yah nak kate la..penat aku kumpul..kotak simpanan aku tak ingat letak mana.. cari punya cari tapi masih tak jumpa..seriously aku sayang sangat benda tu..utusan sekarang dah tak ada ruangan fakta macam tu lagi..


Suka membaca tapi tak suka buku….

                   Zaman sekarang perkara ni bukanlah sesuatu yang menghairankan..manusia lebih prefer menggunakan teknologi internet untuk dapatkan segala maklumat..just click! You’ll get everything…how an easy…buku?hampehh..haram la nak dipandang atau dibelek..tebal sangat la..berat,leceh nak bawak..kuno la..bla bla bla..pada aku,secanggih mana pon teknologi manusia,buku tetap diperlukan sebagai sumber ilmu..ada benda yang kita cari tak ada di alam maya..nak tak nak buku juga yang kita kena hadap..bagi aku,buku adalah sesuatu yang klasik dan lidah cendekiawan yang perlu dipelihara nilainya..ia buat jiwa rasa damai dan menenangkan bila hidup dikelilingi buku… =)

No comments:

Post a Comment