Popular Posts

Tuesday, April 24, 2012

Mengalah Bukan Kalah

         




        Baru-baru nie aku join 1 kem ketahanan diri di sg perak...first time aku pergi kem yang betul2 enjoy..mane taknye,kem nie tak ada jadual aktiviti yang padat macam kem2 lain..pandai2 la korang nak arrange masa sendiri..nak masak pukul berapa..nak tidur awal pon boleh...tak ada suara fesi jerit2 panggil suruh gather..aktiviti utama kem just berakit je..first day kitorang bermalam kat kampung cegar galah..camp site betul2 sebelah sg perak..arus agak deras time tu..perasaan aku bercampur baur tengok arus sungai yang deras...mak aiihh boleh ke aku redah berakit nie..?orang cakap kat sg perak nie ada bujang senang...glupp!BUJANG SENANG!!betul ke ada nie..alamak abeh la aku macam nie ..matila aku dibaham bujang senang..orang lain mati ada tanah kubur ada batu nisan..kang aku mati tak bernisan macam mana orang nak ziarah kubur aku..kengkawan aku pon resah gelisah semacam..tak senang duduk tengok arus sg perak..keceluparanku hanya berlegar di ruang minda..mulut bagaikan terkunci nak meluahkan...kang tak masal dia muncul betul2 lak t...








lanun sg perak!haha...team aku yang begitu sporting =)






            Sebelum aktivti berakit dimulakan,kitorang dibahagikan kepada 11 kumpulan...aku ngan sorang member nie plan nak 1 team..then apa yang kitorang plan berjaya..hehe..fesi2 syak ada yang cheat...ketara sangat ada team yang ramai sangat ahli ..
ada pulak ahlinye cuma 4 orang..dorang rombak sikit nak bagi sama rata..yang tak boleh bla ada 1 team nie majoriti dari 1 negeri..hhmmm bek punyer plan ye korang..5 orang 1 geng 2 orang lagi pulak dari negeri lain...yang 2 orang tu kawan aku la...










semangat kerjasama penting dalam berakit




susah senang diharungi bersama



                      Disebabkan ramai peserta kem dari kelantan,kem kom arahkan slang kelantan diharamkan sepanjang kem berlangsung...ada dalam kalangan dorang tak puas hati bila rule mengarut nie wujud..kenapa slang dorang je tak boleh...slang utara boleh je bebas tanpa sekatan...agak terbelit lidah dorang nak cakap bahasa melayu baku..kadangkala melucukan...hehehe..kasihan pon ada gak...macam sifu dan tongga cakap melayu..huhu..ooppz!jangan marah...




            Ini bukan yang pertama kali aku bercampur ngan rakyat sejati kelantan...dulu time dekat matrik pahang pon aku ramai kenalan dari kelantan...ada sesuatu yang memusykilkan aku pasal dorang nie...dari segi sosial,susah sangat2 nak tengok dorang bercampur ngan rakyat negeri lain...kalau campur pon ngan terengganu...kiranya geng2 pantai timur je la..
aku tak maksudkan semua..segelintir dari mereka je...kalau boleh nak ngan sek2 dorang je...bercakap pon slang kelantan yang kita nie susah nak paham...adoiii..macam kambing cakap ngan itik..sikit2 tu boleh la paham...




              Semangat kerjasama hilang bila keserasian antara ahli sukar diwujudkan...nama je 1 team tapi de 2 puak...yang 1 geng buat rakit..yang 1 lagi pulak duduk je...yang 1 nie sanggup berlapar daripada memasak  ngan ahli yang lain...1 ke hulu 1 ke hilir...hhhmmm...belum berakit da bawa haluan masing2..macam mana nak kemudi rakit kalau masing2 keras kepala tak nak beralah..ikutkan sangat ego apa pon tak jadi...time berakit orang lain mengayuh sama2 1 team...team dorang pulak asyik kena tarik ngan bot je...jaoh sangat ketinggalan kat belakang...masing2 tak nak mengayuh...susah sangat ke nak mengalah?




              Aku tak menyalahkan geng kelantan nie 100%...kalau kena ngan cara approach, dorang nie ok je sebenarnya...boleh ajak gurau senda...kawan aku tu pon ada silapnya...aku tengok masing2 ada usaha nak wujudkan keserasian...cuma usaha tu hangat2 tahi ayam je...team aku pon ada gak orang kelantan...tapi tak de pulak sepanjang masa nak cakap slang dorang je...alhamdulillah tak ada masalah timbul sepanjang kami  meredahi sg perak..sungguh aku hairan kenapa ada segelintir dari mereka terlalu kuat assabiah...naik pening otak aku mencerna alasan munasabah...






                Fikir punye fikir,akhirnya terlintas kat fikiran aku satu kemungkinan yang boleh jadikan sebab kenapa dorang kuat assabiah...(mungkin)sebab sejak kecil dorang cakap slang kelantan pekat..persekitaran pon ngan sek2 dorang gak...bila kena bercampur ngan orang luar,mungkin sukar bagi dorang nak guna bahasa melayu baku...tergeliat lidah dorang nak bercakap...so nak elakkan asyik tergeliat lidah je better cakap ngan orang sendiri...senang nak cakap,mudah ntok dorang faham dan terima...alasan nie dipersetujui oleh salah sorang team aku yang kelatanese nie...




                 Pada aku,korang tak boleh terus macam nie..sampai bila korang nak duduk dan campur dengan kelompok sendiri je...korang boleh buat apa sahaja yang korang nak buat selagi tak menyusahkan orang lain...tapi bila da sampai 1 level orang lain rasa pembawaan diri korang nie membebankan dorang,it's time for you to make a change..dalam kes nie dua2 pihak kena mengalah...mengalah bukan bermaksud korang tersungkur kalah..mengalah bukan bererti korang dipijak...mengalahlah demi sebuah keharmonian...tak lunyai pon sebuah keegoan kalau kita mengalah..harap tak adalah orang kelantan yang naik darah ye baca entri aku nie..peace no war...heee~=)















No comments:

Post a Comment