Popular Posts

Saturday, November 24, 2012

5 Tahap Menguji Kemarahan

Assalamualaikum w.b.t


Aku baru je balik dari konvensyen mengenai kaunseling..terus semangat nak update blog..hehe..sebab pagi tadi aku ada buat 1 ujian menguji tahap kemarahan.. tu yang teruja nak share kat blog..ok straight to the point..ujian nie dinamakan sebagai ujian IEMR(Inventori Emosi Mental Remaja)..ada 35 soalan yang sangat pendek dan cukup ringkas perlu di jawab untuk melengkapi ujian..jangan risau soalan2 nya tak critical thinking sampai boleh buat korang pening kepala..aku tak dapat nak share 35 soalan tu kat sini..tak sempat nak salin daaaa~..aku just bulatkan pilihan jawapan a,b,c,d kat paper yang dia bagi..soalan dipaparkan kat microsoft word..







At the end of this test,korang akan dapat result whether korang nie jenis yang sangat kerap marah,kerap marah,jarang marah ataupun sangat jarang marah selepas total kan markah untuk A+V+I+E+P..ada range markah yang ditetapkan untuk tentukan kemarahan korang nie kat level yang mana..aku rasa tak ramai yang boleh dikategorikan sebagai sangat jarang marah..ada memang ada tapi bilangannya mungkin minoriti..memang kesabaran manusia ni sangat maksimum..dahsyat seh..sangat beruntunglah manusia2 yang mendampingi anda wahai si sangat jarang marah..cool all the time..

result aku?hehe..aku dapat 2nd rating(kerap marah)..no doubt to argue this result.. totally agree..hahah..actually it doesn't mean aku akan marah je all the time..kerap yang dimaksudkan pada aku adalah mudah marah..yup,aku memang jenis mudah marah tapi hati aku akan cepat sejuk.kemarahan aku depends on situation..bukan semua perkara tegang boleh buat aku marah..



soalan lebih kurang macam nie la..

ok maybe dalam kepala otak korang sekarang tengah berlegar-legar apa mende la A V I E ngan P tu kan ?

A--> Agresif
V--> Verbal
I-->  Intrinsik
E-->Ekstrinsik
P-->Pasif

all of this 5 levels untuk menguji sejauh mana korang control emosi kemarahan yang sedang meluap-luap membara di dada..



api kemarahan yang meletup ibarat gunung berapi 
yang meletus memuntahkan larvanya.



AGRESIF

Perbuatan melepaskan perasaan marah melalui fizikal..sebagai contoh bertumbuk,
bergaduh,mencederakan orang lain,etc




VERBAL

 
Perbuatan/tindakan/kelakuan melepaskan amarah yang melibatkan lisan..contohnya memaki hamun,mencarut,menengking,menjerit,memarahi orang yang dimarah n etc..

INTRINSIK

Bukan spesies sisik ikan tetapi intrinsik nie perbuatan/tindakan akibat kemarahan melalui dalaman diri seseorang..misalnya,menasihati diri,memujuk diri untuk bersabar,solat/zikir/doa,menangis etc..

ENTRINSIK

Perbuatan/tindakan kemarahan melalui luaran atau fizikal..entrinsik tak sama dengan agresif..kelakuannya softy sikit..sebagai contoh korang makan untuk redakan marah,bersiar-siar,shopping,menonton tv/wayang etc..

PASIF

Perbuatan/tindakan yang tak ekstrem pada zahirnya contohnya menyendiri,mendiamkan diri and etc..


Sepositif atau optimistik macam mana pun seorang manusia tu dia tidak akan dapat lari dari rasa marah..bohong kalau di hatinya tidak pernah wujud sekelumit rasa marah langsung..tak kiralah marah sikit ke marah banyak ke..sebab  hidup kita bukan sentiasa tenang macam air sungai...adakala boleh jadi seperti laut china selatan yang berombak kuat menghempas pantai dan boleh jadi jugak berombak sepoi bahasa ala-ala air laut yang pasang-surut..perasaan marah nie normal la beb..yang penting kemampuan kita control emosi marah tu supaya tak memudhratkan diri mahupun orang lain..kemarahan yang membuku di dada kalau tak dilepaskan boleh menyeksa jiwa dan buat korang makin stress..so gunalah cara yang positif untuk sejukkan hati korang k.. kalau nak tahu lebih lanjut mengenai ujian IEMR, mai sini                                                                                                                                                                                                                                                     


p/s:my levels, IPVEA



No comments:

Post a Comment