Popular Posts

Sunday, December 30, 2012

Jatuh Bangun Hidupku

Assalamualaikum w.b.t





Setiap orang ada episod jatuh bangun dalam hidup..kita tidak akan sentiasa berada di atas..macam roda..berputar dan berpusing..adakala di atas,adakala di bawah..sama macam aku..especially pasal study..
aku bersyukur dikurniakan akal yang baik walau tak sebijak orang lain..mama kata,aku dah pandai baca dengan lancar seawal usia 4 tahun..17 tahun lepas maybe macam agak pandai la kan budak kecik 4 tahun da pandai baca lancar..kalau zaman sekarang umur 2 3 tahun kot da lancar membaca..setakat 4 tahun dah tak heran dah..then everything goes smoothly sepanjang aku sekolah rendah..aku darjah 1 dua kali..bukan sebab aku tak lepas nak naik darjah 2..tapi sebab cikgu tadika aku dah tak nak terima aku..huaaaaaa...sedih tak?dia suruh ma ayah aku masuk kan aku darjah 1 je..kemasukan awal aku time drjah 1 tu di gelar darjah 1 olok-olok...ada pulak macam tu kan..haha..pastu taon depan nya aku masuk lagi darjah 1..


Pencapaian akademik aku time sekolah rendah kebangsaan tak adalah sehebat macam skola rendah agama..suam-suam kuku..kalau skola agama dari darjah1 sampai darjah 6 ranking aku 1 2 je kadang tu 3#oopps!bukan nak belagak #...tiap tahun tak payah beli buku sebab dapat hadiah buku berdozen je..aku share ngan adik2..skola kebangsaan susah sikit nak compete..tapi ok la aku tak pernah turun klas lagi..sejak darjah 1 sampai aku form 5 aku sentiasa dalam kelas pertama...motif mention?#puiii berlagak la tuuu..cettt #  actually aku tak rasa aku boleh ada dalam kecemerlangan tu tanpa support dari mama ayah aku..aku ingat lagi,mama bagi gila pressure kat aku..tension beb..

"mama tahu ko dapat no 1..darjah 1 dua kali kan.."

Di sebalik ketegasan mama ayah  dorang sentiasa bagi reward tiap kali aku dapat result cemerlang..dulu aku tak kenal erti penat lelah susah payah mereka cari rezeki..pendapatan ciput je..tercungap-cungap nak besarkan anak-anak yang berderet kecik2 lagi..tapi tu la..aku ni anak yang tak faham susah orang tua..tahunya mintak itu ini..aku ingat lagi dorang bagi surprise basikal baru dalam bilik aku time darjah 5 ke 6..pastu penah jugak siang dapat result malam terus pergi beli colour luna yang ada 36 batang tu...kalau dulu memang hebat gila la kalau siapa ada set colour luna yang besar macam tu..kompem kawan kelas nak dekat melekat je..

Pastu aku di tawarkan ke sekola asrama agama..bermulalah hidupku ala-ala ustazah gitu..result pmr aku agak memberangsangkan..aku memang da lama tanam niat nak amik pure science..konon cita2 nak jadi doctor..terpengaruh ngan cerita cina doctor2 tiap petang time skola rendah dulu..aku cakap ngan mama ayah nak tukar sekolah nak amik pure science..mama cakap tak payah..stay je kat skola yang sama..family tak mampu..tapi skola aku tak ada pure science..seriously,sedih plus kecewa tak boleh nak kata..jeless tengok kawan dapat keluar amik science..time tu hye2 bye2 la kat pure science..

Alhamdulillah dalam 2 minggu kemudian,pengetua kata ada subjek pure science..bersyukur sangat rupanya masih ada sinar harapan untuk aku gapai cita2..tapi aku sia-siakan peluang yang ALLAH bagi..aku study main2..result spm pon lebur..apply uni tak ada jawapan langsung..time tu rasa dunia betul2 gelap..kejatuhan yang rasa sakit nak bangkit..aku decide amik form6..kesian ma ayah aku...harapan dorang ibarat kaca pecah berderai dari puncak gunung everest..tu la yang mama aku kata..menitis air mata seorang ibu..

Then,sekali lagi ALLAH memberi aku peluang dan rezeki..tanpa aku pernah expect aku dapat offer matrikulasi 2 tahun untuk pure science..YA ALLAH,aku terlalu bersyukur dengan setiap nikmat dan peluang yang tak pernah putus DIA beri..hidup aku totally berubah..aku bangkit semula..time skola serius aku benci subjek physic...subjek yang awal2 aku surrender..add math pon termasuk dalam list..chemistry pon aku blur je..biology suam2 kuku..tak masuk dalam kepala otak lngsung..tu yang end up dengan result yg hancur lebur..aku tak salahkan cikgu yang mengajar..lagipun 1st batch science..ada some worst thing tak boleh nak elak..aku pon mereng malas study..nikmat kali ni tidak aku persiakan..seolah2 dapat nyawa baru..dan aku terharu rasa nak nangis bila aku boleh dapat A ntok subjek science#ade jugak A- #.. totally falling into them- physic,chemistry,biology and add math ..

beb,mana taknya..time skola dulu asyik dapat donkey je..tu yang hepi giler kan..heheeee...bahagia hanya untuk taon pertama je..taon kedua malas padahal taon kedua la yang paling important..still 3 above tapi agak lebur la tak dapat pe yang kita aim..

Time tu terdetik kompem aku kena lelong kos yang entah pape ni...tak yah mimpi la nak terus further ngan subjek science..aduhhh..memang ranap la impian nak jadi doc tu..huhuhu..aku da karamkan kat laut cita2 tu..pape pon aku memang da get ready ngan plan B..by hook or by crook aku nak course professional gak...so aku decide apply engineering..dalam ketidak yakinan tu aku apply gak la uni yang aku impikan giler2 sejak skola dulu..just apply hanya ntok saje2..ok aku tipu..mana de orang apply tak harap pape kan..ada la harapan aku tu 1%..kompem tak kan dapat la sebab beribu orang yang result lebih hebat dari aku..saja gedik2 nak try..

Syukur dengan nikmat-NYA.luckily,i got it!aku dapat course yang aku nak..aku dapat uni yang aku nak..terima kasih YA ALLAH..YA ALLAH aku bersyukur untuk segala nikmat yang KAU berikan ini..DIA sentiasa bagi apa yang aku nak even aku rasa tak layak untuk milikinya..DIA sentiasa ada untukku..tapi aku sering lalai dalam perintah dan larangan-NYA..


Dan sekarang aku sedang meniti hidup sebagai siswi universiti apex..nikmat ini  buat aku berhati-hati agar tidak leka dan yakin bahawa hari esok akan sentiasa cerah..segalanya belum tentu dan tiada kepastian..anytime ALLAH boleh uji aku dengan kejatuhan..hanya mampu aku mohon dan berdoa agar aku kuat dan tabah dalam setiap ujian yang di beri-NYA..seandainya DIA menguji aku dengan kejatuhan,aku mohon agar aku tidak jatuh tersungkur..ada lagi 2 tahun setengah perjuangan aku di bumi ilmu ni..lamanyerrr...kawan aku yang da nak grade gaknye da de sorang anak kot bila aku abeh time tu..siapa lagi kalau bukan my friend cik fyza fauzi tuuu...heheheeee.... 

Fuhh..entri yang begitu panjang...bukan entri untuk mendabik dada or meninggi diri...hanya satu perkongsian mengenai serba sedikit perjalanan hidupku..sebelum aku akhiri entri ni,aku nak dedicate kan ucapan setinggi terima kasih buat mereka yang sentiasa support aku,mama ayah,adik2 ,si dia yang pernah bertakhta dalam hati dan lain2..especially buat cikgu2 matrik pdt aku,puan ela,en zamanhuri,puan matematik #aku lupa nama puan tuu..#..tanpa usaha dan kesungguhan dorang tak mungkin aku boleh ada kat sini..tak lupa kepada cikgu2 skola..love u olls!



p/s : jangan pernah berputus harap pada ALLAH..HE always with us..keep praying..setiap yang berlaku ada hikmah..tiada yang sia-sia dalam aturan-NYA..

-engineer to be..hope so..-

No comments:

Post a Comment