Popular Posts

Thursday, December 8, 2011

Jangan Kau Sakiti Dia




pernah tak korang predict apa akan jadi kat korang bila lahir waktu dalam perot mak dulu?time tu korang tengah syok menyondol perot mak...tak sempat nak plan kot..tak pe lah..aku bagi chance korang ingat balik kot2  korang memikirkan nya lepas 2 3 jam lahir tengok dunia?ado tak?aku tahu kompem tak daq kan....haha...mesti korang cakap "bengong no dia nie p tanya soalan bodoh watpa...macam la dia boleh plan semua tu time baby" hehehe...saje je nak intro...ce korang tengok baby kat atas nie...comel kan dia...tapi ada riak sedih di sebalik kecomelan itu..tak tahu mengapa tiba-tiba hati aku dipagut rasa sedih bila tengok wajah sayu baby nie...sinar matanya seperti mengharapkan sesuatu...


bila tengok picture baby comel nie ingatan aku terus menangkap sebujur wajah anak kecil yang comel persis amoi...cukuplah aku namakan dia sebagai Peah
(bukan nama sebenar...nama manja ntok entri nie..hehe) budaq kecik nie umur dia 2 ke 3 tahun ea?ermmm...tak sure la..3 tahun kot...dia kehilangan ibu saat usianya 3tahun dan  masih terlalu mentah untuk memahami  pahit maung dunia..mama dia pergi dalam usia muda..belum sempat 25 tahun lagi..si Peah nie pon stay la ngan ayahnya...untung budak nie ada ayah yang penyayang..aku tengok dia layan anak dia pon ok jer..walaupun Peah nie kanak2 keciq lagi tapi dia seolah2 tahu yang dia perlu berdikari..yang dia tak boleh nak susahkan orang lain...dia tak macam budak kecik yang lain...bila orang tua pergi mana-mana je mesti nak ikot..tak dapat ikot menangis melalak..hilang suara pon tak kesah asalkan matlamat nak ikot tercapai...style budak gedik2 ayam macam nie memang aku cukup menyampah..lagi2 kalau yang suka mengendeng kat badan aku..ingat tiang letrik ke hapa?adoiii...buat geram hati je..iisshh..si Peah nie pulak diam je bila sepupu sepapat nya ikot parents keluar berjalan..tak pernah nak buat muka simpati terhegeh-hegeh nak ikot macam kanak-kanak lain...nak tengok dia merengek  pon susah..pembawaan diri dia lebih berdikari berbanding budak2 kecik lain...



sekadar gambar hiasan tiada kena mengena antara hidup dan mati~




dah la comel,macam amoi lak tu ...ditambah lagi kerenahnya yang tak banyak ragam,betol2 buat aku jatuh sayang dekat budak nie...mmmuuaaahhh!hehe..aku selalu mandikan dia,sikat kan rambot dia,main2 dan manjakan dia...malangnya ada bisikan yang menegah aku terlalu rapat dengan Peah..Kenapa?? mesti korang fikir nanti terpaksa kahwin ngan duda anak satu pulak a.k.a bapak Peah...yalah dah rapat ngan anak dia konon tak boleh nak pisahkan dah..at the end solution nya jadi mak tiri dia...hahahaha...ngekkk...ingat nie novel cintan cintun Aisya Sofea ke?bukan!bukannn....absolutely wrong!huhu...


dorang fikir si Peah yang comel nie ada HIV...kasihan kan..mesti korang tertanya-tanya macam mana dia boleh dapat virus nie...inherit dari mak ke ayah ?or dapat secara tak sengaja?hhhmmm...semua tu tak perlu di ulas lanjut..kesahihan dia inherit virus nie dari siapa atau apa sekalipun aku tak sure..macam2 version aku dengar so better aku tak payah nak ambil pusing...aku tanya la dorang kompem ke budak Peah nie sah HIV+ve?dah pergi sahkan dekat doktor ke?jangan nak hukum dia kerana masa silam seseorang...aku tengok dorang pon macam takut2 je nak sentuh Peah...di biarkan budak tu main sendiri... tak dilayan manja macam budak lain..kasihan taw...Peah tak bersalah!dan dia tak pernah bersalah ..tapi kenapa dia di layan sedemikian?aku tahu dorang tak nak ada orang lain yang dijangkiti virus nie(kalau betol la dia ada HIV)...tapi memulaukan Peah bukan cara terbaik ...dia budak lagi..suci daripada dosa.. kalau dia dilayan macam nie sampai besar,tak mustahil emosinya pasti terganggu...then bila jiwa kacau, hidupnya pon jadi tonggang langgang  haru biru carca marba sebab dia rasa tak ada orang yang sayang dan hargainya...bila perangai buruk ,mulut orang pulak kompem tak kan berhenti menghina dia macam2..biasalah masyarakat kita..bab menghentam,menghina memang superbbbb number one!...itulah cara dorang tunjuk keprihatinan... padahal tak tahu betapa budak tu ketandusan kasih sayang,belaian manja, dan perhatian...bukan depa dok selidik apa punca dia jadi macam tu..nie tahunya hentam..hentam..dan menghentamm...apa kehe buat lagu tu?aku tak nak semua nie jadi kat Peah...sayang sangat kat budak coml nie..walaupun ibunya da menemui PENCIPTA  di alam lain biarlah dia menumpang secebis kasih sayang dari kita semua...sayangi dia..jangan kau sakiti dia...anak kecil nie perlukan kita...perlukan perhatian supaya dorang rasa diri dorang masih berharga...aku tahu banyak lagi kes penindasan anak-anak HIV macam nie kat luar sana...kalau mereka ada hidup dan membesar di sekeliling anda JANGAN sesekali pulaukan mereka...aku ulang ok,JANGAN!apa yang korang perlu buat adalah peluk cium dan sayangi mereka..tak da nya HIV nak lompat kat badan korang la kalau setakat peluk cium je...ngade..
Dah lama aku tak jumpa Peah..2 tahun tak tengok wajah comel tu..tak tahu dia dekat mana sekarang..ada yang cakap dia stay ngan neneknya sekarang...Peah..walau kat mana pon kau berada,acik sentiasa doakan kesejahteraan hidupmu..jaga diri baik2 taw..sayang kamoo Peah...
















Ada seorang insan yang sangat aku kagumi dalam isu keprihatinan keatas anak2 HIV nie...Beliau sering berpakaian serba hitam..raut wajahnya sangat tenang..suka aku tengok..aku tahu korang mesti kenal ngan NORLINA ALAWI kan...merupakan pengasas PERNIM dan sangat lantang bersuara menjaga kebajikan anak-anak HIV nie...aku dah baca buku mengenai dia ..SESUCI KASIH NORLINA ALAWI...berjurai-jurai air mata aku baca buku tu...mungkin ada lagi insan yang seperti beliau di luar sana dalam memperjuangkan nasib anak-anak HIV ...anak2 yang dipandang sepi oleh masyarakat...anak2 yang dahagakan kasih sayang...anak2 ini merupakan orang-orang yang hebat...kelahiran mereka di uji dengan dugaan yang sangat berat..lahirnya mereka sudah tersedia penyakit maut...penyakit yang tiada penawar nya lagi setakat ini...namun ALLAH itu MAHA MENGETAHUI...setiap yang ditimpakan kepada hamba-NYA adalah kerana ALLAH tahu kemampuan mereka untuk menghadapi ujian tersebut...hebat kan dorang?=) dan kasih sayang ALLAH sentiasa mengalir  tak pernah surut untuk hamba yang tabah dalam setiap ujian hidup..yakin dan percayalah~wallhualam...

















No comments:

Post a Comment